چند گام برای یادگیری صحیح زبان انگلیسی
انجمن علمی زبان انگلیسی مدرسه راهنمایی تیزهوشان شهید بهشتی بروجرد

چگونه بايد به مطالعه درست زبان انگليسي پرداخت كه داراي حداكثر بهره‌وري باشد و از به هدر رفتن بيهوده وقت و انرژي جلوگيري كرد؟

مجتبی مهر بخش سوپر وایزر دپارتمان زبان‌های خارجی جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی در گفت و گو با ایسنا گفت: چند راهكار بسيار ساده ولي با اهميّت به زبان‌آموزان و علاقه‌مندان انگليسي معرفي مي‌كنيم. ترديد نكنيد اگر آنها را به دقّت به كار گيريد، ميزان پيشرفت و يادگيري شما چندين برابر خواهد شد و با صرف وقت و انرژي كمتر، مطالب بيشتري را ياد خواهيد گرفت. ضمن آنكه اين‌بار يادگيري برايتان لذّت‌بخش‌تر خواهد شد و بدون هيجان و دلواپسي در موقعيت‌هاي گوناگون به خوبي از دانش زباني خود استفاده خواهيد كرد.

هدف خود را مشخص كنيد
چرا مي‌خواهيد زبان بياموزيد؟ چه چيزي مي‌خواهيد ياد بگيريد؟ مكالمه‌هاي روزمرّه؟ تست‌هاي كنكور؟ كلمه‌ها و اصطلاحاتي كه در كامپيوترو اينترنت به كار مي‌رود؟ فهميدن اخبار و فيلم‌ها؟ خواندن متن‌هاي درك‌مطلب؟ در چه سطحي مي‌خواهيد ياد بگيريد؟ پايه، متوسط، پيشرفته، تافل و...؟

از پايه شروع كنيد؛
مهربخش گفت: اگر زبان انگليسي‌تان خيلي ضعيف است، از كتابهاي پايه و ساده شروع كنيد. خجالت نكشيد كه از سطح بسيار پايين شروع مي‌كنيد. مهم اين است كه درست و اصولي شروع كنيد ولي تا سطوح بالا و عالي ادامه دهيد.

همراه پيدا كنيد؛
وی افزود: انتخاب يك دوستِ علاقه‌مند به زبان انگليسي، يادگيري را براي شما آسان‌تر و جالب‌تر مي‌كند و مي‌توانيد آموخته‌هاي خود را با يكديگر در ميان بگذاريد و با هم تبادل‌نظر كنيد.

از اين شاخه به آن شاخه نپريد؛
سوپر وایزر دپارتمان زبان‌های خارجی جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی گفت: كتابها، مطالب، نوارها و سي‌دي‌هاي مورد علاقه خود را به دقت انتخاب كنيد. هرچه بيشتر به موضوعاتي كه مطالعه مي‌كنيد علاقه‌مند باشيد، يادگيري برايتان جذاب‌تر مي‌شود. سعي كنيد كتاب‌ها و متن‌هايي كه براي مطالعه انتخاب مي‌كنيد ارتباط زيادي با انگليسي واقعي (real English) داشته باشد. دائماً كتاب‌ها و كلاس‌هاي خود را عوض نكنيد.

انگليسي را از طريق گوش بياموزيد؛
اولين مرحله يادگيري زبان گوش‌دادن (Listening) است. تا مي‌توانيد به نوارها و سي‌دي‌هاي صوتي و تصويري گوش كنيد. گوش دادن به راديو، تلويزيون و نيز تماشاي فيلم و كارتون‌هاي انگليسي بسيار مهم است.

هرگز يادگيري انگليسي را با كتاب‌هايي كه بدون نوار كاست و يا سي‌دي است شروع نكنيد. اینگونه كتاب‌ها ارزش يادگيري ندارند. زبان انگليسي داراي لهجه‌هاي گوناگون است كه فقط از طريق گوش‌دادن زياد پي به آنها خواهيد برد.

حفظ كردن واژگان را متوقف كنيد؛

وی تصریح کرد: خواندن و حفظ كردن واژگان و كلمه‌هاي يك زبان به تنهايي ارزش ندارد. واژگان زماني ارزش و معني پيدا مي‌كنند كه در قالب عبارت و جمله باشند. هميشه سعي كنيد يك كلمه و اصطلاح جديد را در قالب عبارت و يا جمله‌اي آسان ياد بگيريد.

پرسيدن عيب نيست؛
سوپر وایزر دپارتمان زبان‌های خارجی جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی گفت: هرجا به مطلبي برخورد كرديد كه آن را نمي‌دانيد از معلم خود يا ديگران بپرسيد. نگذاريد سؤالات بي‌جواب شما روز به روز بيشتر و بيشتر شوند و به انبوهي از مجهولات تبديل شوند. هميشه گفته‌اند سؤال كردن عيب نيست، ندانستن عيب است.

يادداشت‌برداري كنيد؛
از سخنان مهم و نيز نوشته‌هاي تخته كلاس و يا متون درسي‌تان يادداشت‌برداري كنيد. يادداشت‌هاي منظم و مرتب شده براي مرورهاي بعدي به كارتان مي‌آيد.

هر روز ياد بگيريد؛
مهر بخش افزود: حتماً شنيده‌ايد كه مي‌گويند انگليسي فرّار است. يعني از مغز فرار مي‌كند. اين به آن دليل است كه ما از انگليسي فرار مي‌كنيم. اگر يادگيري و مطالعه براي ما يك عادت شود از آن لذت مي‌بريم. مطالعه‌ روزانه حدود 15 الي 20 دقيقه به مراتب بهتر از هفته‌اي يك روز و آن هم 2 تا 3 ساعت است. از يادگيري به صورت منظم و پيوسته ماندگار‌تر است.

دهانتان را باز كنيد؛

وی ادامه داد: به خود جرأت صحبت كردن بدهيد. با ديگران ارتباط برقرار كنيد. هر آنچه را ياد مي‌گيريد، صحبت كنيد. از اشتباه كردن نترسيد. خود انگليسي زبانها نيز اشتباه مي‌كنند.

از اينترنت استفاده كنيد؛
سوپر وایزر دپارتمان زبان‌های خارجی جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی گفت: بعضي از شبكه‌ها و پايگاههاي اينترنتي حاوي مطالب سودمندي براي زبان‌آموزان هستند.

صبور باشيد؛
وی اظهار کرد: يادگيري زبان فرايندي تدريجي است. تصور نكنيد كه ياد گرفتن زبان با يك يا دو ماه كلاس رفتن حاصل مي‌شود. زود مأيوس نشويد. به قول ضرب‌المثل معروف: "كارها نيكو شود اما به صبر". ضمناً فريب بعضي از آگهي‌هاي تجاري را كه مدعي آموزش مكالمه زبان در 10 يا 15 جلسه و يا در خواب هستند را نخوريد.

آموخته‌هايتان را مرور كنيد؛
وی اذعان کرد: هر از چند گاهي مطالب گذشته را مرور كنيد و آموخته‌هاي خود را با دانسته‌هاي قبلي پيوند بزنيد.

سوپر وایزر دپارتمان زبان‌های خارجی جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی یادآور شد: در پايان ذكر اين نكته ضروري است كه مراحل درست يادگرفتن زبان انگليسي به ترتيب شامل؛ گوش دادن(Listening) ، صحبت كردن (Speaking) ، خواندن (Reading) و نوشتن (Writing)است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : جمعه 11 اسفند 1391برچسب:,
ارسال توسط